BMW Art Cars

BMW Art Cars

1975 - 2024.

BMW Art Car blev introduceret af den franske racerbilchauffør og auktionær Hervé Poulain, der ønskede at invitere en kunstner til at skabe et lærred på en bil.

I 1975 bestilte Poulain den amerikanske kunstner, Calder til at male den første BMW Art Car. Den første BMW Art Car var en BMW 3.0 CSL, som Poulain selv ville køre ved Le Mans 1975. Siden Calder's kunstværk har mange andre kendte kunstnere over hele verden skabt BMW Art Cars.

 

ALEXANDER CALDER.

1975 BMW 3.0 CSL.

Den første gang, en BMW blev omdannet til et kunstværk, var i 1975. Alexander Calder blev inspireret af den franske auktionær og racerkører, Hervé Poulain, til at producere den første BMW Art Car nogensinde. Den amerikanske kunstner brugte kun primære farver og distribuerede dem i brede strækninger over lakering af BMW 3.0 CSL. Brug af forskellige farver inden for de enkelte elementer i bilens struktur bidrager til illusionen af ​​bevægelse i billedet som helhed.

Læs mere.

Dengang blev bilen præsenteret som et kunstværk som senere deltog i 24-timers løbet i Le Mans. Verdens første BMW Art Car var også et af Calders sidste kunstværker, da han døde samme år.

Alexander Calder | USA

Født i 1898 i Philadelphia, startede Alexander Calder som ingeniør. Men så blev han overvundet af den arvelige trang til at følge i sin fars og bedstefars fodspor, som begge var billedhuggere. I en alder af 25 år deltog Calder i "Art Student League."

Hans velkendte abstrakte kunstværker med titlen ”Mobiles” var i øjnene på mange af de mest innovative amerikanske skulpturer i det 20. århundrede. Efter at have afholdt en række vellykkede udstillinger i Europa og USA flyttede Calder til Saché i Frankrig i 1956. Han døde i New York i 1976.

1975 BMW 3.0 CSL

  • 6-cylindret inline-motor
  • 4 ventiler pr. Cylinder
  • Dobbelt overliggende knastaksler
  • Slagvolumen: 3.210 cc
  • Effekt: 480 hk
  • Tophastighed: 291 km / t

Alexander Calder og BMW Art Car

BMW, som Alexander Calder startede Art Car-serien med i 1975, var et af de sidste værker, han producerede før hans død. Det skulle også være en af ​​de mest interessante. Ved maling af en ægte racerbil havde Calder muligheden for at arbejde og lege med farve og form i bevægelse.

Allerede i 1973 havde han gjort noget lignende ved at male et passagerfly af Braniff South American Airlines. Ikke desto mindre repræsenterede "Art Car" -eksperimentet en usædvanlig udfordring. En billedhugger - der normalt er vant til at fremstille sine egne former kom i overensstemmelse med eksisterende teknologi ved at forsøge at stemple sin egen uforlignelige karakter på den.

"“Where everything is already perfect, there can be no fulfillment.”
- Alexander Calder

Han opnåede dette ved at frigøre sig fra de formelle begrænsninger, "pålagt" af bilen. Ved at "ødelægge" bilen kunne Calder udføre sin egen kunstneriske stil. Med sit arbejde med bilen vendte han tilbage til stærke farver og attraktive buede vidder, som han anvendte generøst. Alexander Calder var også til stede ved Le Mans 24-timers løb som gæst for at være vidne til hans værks premiere.

Art Car designet af Alexander Calder blev kørt i Le Mans 24-timers løb i 1975 af den amerikanske Sam Posey og franskmændene Jean Guichet og Herve Poulain. Dette var den første og eneste lejlighed, hvor denne bil skulle deltage i løbet. Efter syv timer måtte bilen gå på pension på grund af en beskadiget drivaksel og har været til udstilling lige siden.

FRANK STELLA.

1976 BMW 3.0 CSL.

I 1976 kørte denne BMW 3.0 CSL rundt i løbet med 300 km/t ved Le Mans 24-timers løb, hvilket ikke er noget usædvanligt for en BMW racerbil. Hvad der skiller sig ud var det faktum, at det var en højhastigheds BMW Art Car designet af Frank Stella.

Præsentationen af ​​verdens anden BMW Art Car skabte enorm forventning, da kunstverdenen stadig var overvældet af den første BMW Art Car.

Læs mere.

Forventningerne til anden generation var mere end opfyldt, da Stella udtænkte et sort/hvidt design baseret på overdimensioneret grafpapir. Udskårne linjer over hele karrosseriet forstærker bilens geometriske udseende. Frank Stella, født i 1936, forklarede tankegangen bag hans kunstværk, “My design is a kind of blueprint applied to the entire body of the car.”

Frank Stella | USA

Født i 1936 i Malden, Massachusetts, begyndte Stella at studere kunst på Phillips Academy i Andover i en alder af 14 år og fortsatte med at studere historie i Princeton. Herefter startede han et studio i New York, hvor mange af hans meget roste "Transitional Paintings" og "Black Paintings" blev produceret.

En udstilling af hans værker blev afholdt på Museum of Modern Art allerede i 1959. I denne kreative periode er indflydelsen fra de abstrakte ekspressionister umiskendelige. "Post abstractionist", et stort pop-art-maleri, han producerede i 1960'erne, er nu kunsthistorie.

Mellem 1960 og 1980 udstillede Stella over hele verden, mens han fortsatte med at arbejde som lærer.

1976 BMW 3.0 CSL

  • 6-cylindret rækkemotor
  • Turboladet
  • 4 ventiler pr. cylinder
  • Dobbelt overliggende knastaksler
  • Slagvolumen: 3.210 cc
  • Effekt: 750 hk
  • Tophastighed: 341 km/t

Frank Stella og BMW Art Car

Frank Stella konverterer ikke kun sine ideer til forskellige medier - han er også en passioneret motorsportfan. Af samme grund var han meget mere fast besluttet på at få succes, da han påbegyndte opgaven med at dekorere en BMW coupe tilbage i 1976.

Mens han arbejdede på sin udkastet, distancerede Stella sig fra sin sædvanlige tilfældige stil og søgte inspiration fra bilens tekniske side. Resultatet: et sort/hvidt firkantet gitter med en jævnhed og præcision, der minder om overdimensioneret grafpapir. Inden for dette gitter løber mønsterlignende, stiplede linjer over karrosseriet, hvilket tyder på, at Stella måske har ønsket at skære bilen ud og samle den igen i en ny form.

"My design is like a blueprint transferred to the bodywork"
- Frank Stella

Gittermønstret - et træk ved både Stellas tidligere og senere kreative perioder - bruges ofte af ham som en slags scene, hvor et malet drama finder sted. Imidlertid var Stella imod enhver overfortolkning af sit arbejde. Hans egen vurdering var, hvis noget, forbeholdt: "The resulting colored pattern should be regarded as agreeable decoration."

Stellas coupe deltog i 1976 ved 24-timers løbet Le Mans, men var ikke blandt de bedste ved afslutningen. Efter sin debut deltog bilen i endnu et løb, i Dijon, Frankrig. Det skulle køres af Ronnie Peterson, en racerkører med international anseelse, og en af ​​Stellas venner. Peterson var imidlertid involveret i en dødelig ulykke under den italienske Grand Prix i Monza i 1978. Til minde om sin ven producerede Stella en serie malerier med titlen "The Polar Co-ordinates for Ronnie Peterson."

ROY LICHTENSTEIN.

1977 BMW 320i Group 5 Race Version.

BMW Art Car nummer tre blev et værk af Roy Lichtenstein, et af ​​de mest populære af alle BMW Art Cars, BMW 320 Group 5.

Kunstneren havde dette at sige om sit værk: "I invested as much thought and effort as possible." Resultatet af disse bestræbelser er en harmonisk kombination af aerodynamikken i karrosseriet med æstetikken i dekorationen, det er trods alt et af de "hurtigste" kunstværker, verden nogensinde har set. Lichtensteins berømte tegneseriestil afspejles i værket på bilen.

Læs mere.

Roy Lichtenstein | USA

Født i New York i 1923 betragtes Roy Lichtenstein generelt som faderen til amerikansk popkunst. I årene før 1938 malede han portrætter af jazzmusikere. Derefter deltog han i kurser afholdt af "Art Student League" og studerede derefter kunst i Ohio.

Hans efterfølgende arbejde spredte sig over kubisme of ekspressionisme. I slutningen af ​​1950'erne begyndte Lichtenstein at beskæftige sig med kultur som tegneserier og reklamer. Hans første pop-art-billeder dukkede op i 1961.

Efter hans karikaturer af "American Way of Life" eksperimenter med kendte kunstværker og forskellige skulpturer og film, afholdt Museum of Modern Art i New York et omfattende retrospektiv af Lichtensteins arbejde i 1987. Han døde i New York i 1997.

1977 BMW 320i Group 5 Race Version

  • 4-cylindret rækkemotor
  • Turboladet
  • 4 ventiler pr. cylinder
  • Dobbelt overliggende knastaksler
  • Slagvolumen: 2.000 cc
  • Effekt: 300 hk
  • Tophastighed: 257 km/t

Roy Lichtenstein og BMW Art Car

Roy Lichtenstein beskrev selv hans arbejde med designet til hans racerbil - en BMW 320i - tilbage i 1977:

”I wanted to use painted lines as a road, pointing the way for the car. The design also shows the scenery as it passes by. Even the sky and sunlight are to be seen … you could list all the things a car experiences – the only difference is that this car mirrors all these things even before it takes to the road.”

Når vi man nærmere på bilen, skaber bilens design et billede af passerende landskaber. Og skønt Lichtensteins tegneseriekunst allerede var en saga blot på det tidspunkt, er hans BMW Ar Car tydeligt inspireret heraf. De langstrakte farvede striber fungerer som "speedlines" - en funktion, der bruges i tegneserier til at antyde hastighed. Selv de store prikker, der bruges af Lichtenstein, "Benday Dots", minder om hans berømte tegneseriebilleder.

"“I thought hard and put all I had into it."
- Roy Lichtenstein

Harmonien mellem forudbestemte aerodynamiske træk og fri komposition er lige Lichtenstein. Det er et udtryk for hans kunstneriske kreativitet, kunsten skal være et element i hverdagen - dens temaer og inspiration skal komme fra almindelige menneskers liv.

Da bilen var færdig fejrede Roy Lichtensteins BMW Art Car ikke en, men to premierer, som et kunstværk i Centre Pompidou i Paris og som en racerbil i Le Mans 24-timers løb. Deltagelesen ved Le Mans blev drevet af franskmændene Herve Poulain og Marcel Mignot. Bilen sluttede som nr 9. samlet og hurtigst i sin klasse.

ANDY WARHOL.

1979 BMW M1 Group 4 Race Version.

Denne BMW Art Car er et af højdepunkterne i samlingen af ​​kunstværker på hjul. Andy Warhol udødeliggjorde sig selv ved at dekorere denne BMW M1. Warhol forklarede de dristige, lyse og klare pensel- og fingerstrøg på Art Car BMW M1 således:

“I tried to portray a sense of speed. When a car is going really fast all the lines and colors become a blur.”

Enorme hastigheder blev også opnået med denne 470 hk sekscylindrede bil i Le Mans 24-timers løb, hvor BMW fik andenpladsen i sin klasse. BMW M1 sluttede stadig løbet som en vinder - i hvert fald i offentlighedens øjne, der blev betaget af synet af dette flotte kørende lærred.

Læs mere.

Andy Warhol | USA

Navnet Andy Warhol er i dag næsten synonymt med popkunst. Født i Pittsburgh, Pennsylvania (USA) i 1928, studerede han fra 1945 til 1949 på Carnegie Institute of Technology, og straks derefter startede en karriere som en succesrig grafiker i reklamebranchen.

Hans arbejde blev allerede udstillet i 1952 i New York. I 1956 modtog han den eftertragtede pris "Art Directors Club Award."

Hans produktioner af fremtrædende ansigter blev velkendte værker såvel som da han malede suppedåser og Coca-Cola flasker. Warhol døde i 1987 i New York. To år efter hans død dedikerede Museum of Modern Art ham en udstilling.

1979 BMW M1 Group 4 Race Version

  • 6-cylindret rækkemotor
  • 4 ventiler pr. Cylinder
  • Dobbelt overliggende knastaksler
  • Slagvolumen: 3.500 cc
  • Effekt: 470 hk
  • Tophastighed: 307 km / t

Andy Warhol og BMW Art Car

“I adore the car, it’s much better than a work of art.”

Andy Warhol fortsatte med at arbejde på den samme spontane måde efter at have fået til opgave at omdanne en BMW M1 til en BMW Art Car. Alle de andre kunstnere, der tidligere havde dekoreret BMW Art Cars, havde gjort det ved at male en kladdeversion på en nedskaleret model, dette blev derefter overført til selve bilen af ​​assistenter under kunstnerens tilsyn. Warhol var dog den første til at male alt selv. Ved at overføre sine ideer til bilen på denne spontane og direkte måde kunne han tydeligt stemple sin egen karakter på værket.

Den første og eneste gang dette rullende kunstværk deltog i et løb var på Le Mans 24-timers løb i 1979. Det blev drevet af Manfred Winkelhock fra Forbundsrepublikken Tyskland og franskmanden Herve Poulain og Marcel Mignot. De sluttede på en samlet sjetteplads og andenplads i deres klasse.

ERNST FUCHS.

1982 BMW 635 CSi.

Denne bil var den første Art Car, baseret på en serieproduceret BMW, og den første Art Car, der blev skabt af en europæisk kunstner, nemlig af Wien-kunstprofessor, Ernst Fuchs. Til udstillingen ““Art as illustration – illustration as art” var Fuchs yderst kreativ i udsmykningen af ​​karrosseriet på BMW 635 CSi. Fuchs beskrev sit arbejde således.

“When painting this car I was able to express a wide range of experiences, fears, desires and invocations, as well as aesthetic, artistic freedom. A rabbit can be seen running across the motorway at night and leaping over a burning car – a primal fear and a daring dream of defeating the dimensions within which we live. It tells me which colours to choose. I read its lines, its shape and I can hear its call to speed. I see this beautiful rabbit jump through the flames of love – defeating fear itself…”

Læs mere.

Ernst Fuchs | Østrig

Ernst Fuchs er født i 1930 i Wien. Fuchs studerede skulptur og maleri fra 1943 til 1950. Sammen med andre unge kunstnere grundlagde han "Vienna School of Fantastic Realism" i slutningen af ​​1940'erne. Indtil 1961 boede han og arbejdede sammen med sin østrigske ven Friedensreich Hundertwasser, hovedsageligt i Paris.

I 1958 grundlagde han et galleri for kunstnere fra "Viennese School" i sin hjemby. I 1974 udviklede han en interesse for musikteater, designede scenesæt og kostumer. Han har siden arbejdet mere og mere inden for poesi og musik.

1982 BMW 635 CSi

  • 6-cylindret rækkemotor
  • Overliggende knastaksel
  • Slagvolumen: 3.430 cc
  • Effekt: 218 hk
  • Tophastighed: 229 km / t

Ernst Fuchs og hans BMW kunstbil

”Faktisk behøver bilen ingen udsmykning. Det har sin egen æstetiske appel. ”

Ernst Fuchs skabte sin BMW Art Car i 1982. Kunstneren selv leverede denne fortolkning af sit arbejde:

“In painting the BMW 635 CSi, I gave expression to various experiences, fears, desires and explorations, but also to free aesthetic artistic creativity. I call this car ‘Firefox on Harehunt.’ It represents a hare racing across a motorway at night and leaping over a burning car – the primeval fear and bold dream of surmounting a dimension in which we live. It tells me its colors, I read them in its lines and shape, I hear its speedy call and can already see the handsome hare leaping through the flames of love – driving away fears.

Let me describe a dream I had when coming round from a general anesthetic at the age of five: a flash of lightning falling near a car driving through storm. And then – the sensation of speed while rushing along. This desire to transcend time and space – all these and many other sensations guided me while painting the BMW Coupe.”

BMW Art Car designet af Ernst Fuchs blev malet i 1982 i anledning af udstillingen "Art as Illustration - Illustration as Art" og blev udstillet på BMW-galleriet i München. Denne bil er udelukkende anvendt til statisk udstilling og blev aldrig brugt på vejen eller til væddeløb.

ROBERT RAUSCHENBERG.

1986 BMW 635 CSi.

“Drivable museums would be great. This car is a dream come true for me,” udtalte Rauschenberg efter præsentationen af ​​sin Art Car i New York. Denne BMW 635 CSi var den sjette Art Car, men den var den første, der havde karrosseriet dekoreret med fotografisk materiale.

Den højre side bærer billedet af et Ingres-maleri. Venstre side af karosseriet er prydet med et billede af Bronzinos værker omgivet af Rauschenbergs egne billeder af sumpgræs i Everglades - fælgene er besat med billeder.

Læs mere.

Robert Rauschenberg | USA

Født i 1925 i Port Author, Texas, tæller Rauschenberg som en af ​​pionererne inden for amerikansk popkunst. Efter at have studeret kunst i USA og Europa, sluttede han sig til "Art Students League" i 1949 og begyndte at designe layouts og kostumer til teatre over hele verden.

Senere eksperimenterede han med fotografisk design og maleri og kom til sidst frem til sin egen udtryksform - "Combine Painting." Dette er en collageteknik, der inkorporerer virkelige objekter og avisfotografier i et abstrakt maleri.

Efter at have de første forsøg på at kombinere elektronik og kunst, grundlagde han EAT (Experiments in Art and Technology) i 1966. Hans radikale formsprog har fortsat inspireret adskillige kunstnere indtil i dag.

1986 BMW 635 CSi

  • 6-cylindret rækkemotor
  • Overliggende knastaksel
  • Slagvolumen: 3.430 cc
  • Effekt: 211 hk
  • Tophastighed: 220 km / t

Robert Rauschenberg og hans BMW Art Car

“I think mobile museums are great. For me, this car is a dream come true.”

Der er stor forskel mellem BMW 635 CSi dekoreret af Robert Rauschenberg i 1986 og BMW Art Cars fra 1970'erne, det er ikke en racerbil, men en normal produktionsbil.

Hans præstation er ud over det sædvanlige på mange måder. For første gang tog Rauschenberg sine designs fra egentlige malerier, herunder nogle meget kendte, som han modificerede ved hjælp af fotografiske teknikker og genskabte på bilen. Venstre side af bilen viser "Man of the World" af Bronzino og den højre en odalisk malet af Ingres. Flere fotografier af træer og sumpgræs fremhæver de miljøproblemer, der er forbundet med biler. Navdkapslerne er derimod fotografier af antikke plader.

I 1988 brugte Rauschenberg endnu engang sine BMW Art Car-motiver, men denne gang uden bilen, i stedet blev de strakt over emaljeret aluminium som gennemsigtig film.

Robert Rauschenbergs Art Car optrådte første gang i 1986 på BMW Gallery i New York. Det afrundede BMW-serien af ​​amerikanske pop-art-biler. I slutningen af ​​1988 havde Rauschenbergs Art Car sin europapremiere og har siden været udstillet over hele verden.

MICHAEL JAGAMARA NELSON.

1989 BMW M3 GROUP A RACE VERSION.

Alle gode ting tager tid. På syv dage forvandlede den australske kunstner Michael Jagamara Nelson en sort BMW M3 til et mesterværk af Papunya-kunst. Nelson lærte denne gamle malemetode af sin bedstefar og blev tildelt den nationale pris for "aboriginal art". Papunya-kunstnere malede traditionelle sandbilleder og former på lærred, i dette tilfælde på karrosseriet på en BMW M3. De tilsyneladende abstrakte, mosaiklignende Papunya-malerier symboliserer landskaber og dyr.

Alderen på denne malemetode var i skarp kontrast til teknologien i den ottende BMW Art Car. Den 300 hk stærke BMW Art Car var en enorm succes inden for australsk motorsport dengang, da Tony Longhurst vandt det australske mesterskab i 1987 i en bil af samme type.

Læs mere.

Michael Jagamara Nelson | Australien

Nelson, født i 1949 i Pikili, Australien, tilhører Warlpiri-stammen og voksede op i den traditionelle aboriginske livsstil. Han forlod skolen i en alder af 13 år og tjente som kvægopdrætter, bøffeljæger og lastbilchauffør. I 1983 lærte han de gamle maleriteknikker fra sine forfædre i Papunya af sin bedstefar og udledte en ny stil fra dem.

Meget kort efter, i 1984, vandt han den nationale pris for "Aborigine art" og er siden blevet betragtet som en af ​​de førende kunstnere i "Papunya-Tula"-bevægelsen. Hans værker ses i stigende grad på udstillinger både i Australien og over hele verden - herunder i Sydney, London, New York og Chicago.

Nelsons største værker inkluderer en stor mosaik på pladsen til den australske parlamentsbygning i Canberra og et lige så imponerende vægmaleri i den nordlige foyer af Sydney Opera House.

1989 BMW M3 Group A Race Version

  • 4-cylindret rækkemotor
  • 4 ventiler pr. cylinder
  • Dobbelt overliggende knastaksler
  • Slagvolumen: 2.332 cc
  • Effekt: 300 hk
  • Tophastighed: 281 km / t

Michael Jagamara Nelson og hans BMW Art Car

“The car is a landscape as if viewed from an airplane – I have included water, the kangaroo and the possum.”

Da BMW bad Terence Measham, direktør for Powerhouse Museum i Sydney, om at anbefale en indfødt kunstner, der kunne male en racerbil, kom svaret øjeblikkeligt. ​​Measham foreslog Michael Jagamara Nelson. Nelsons "lærred" var en sort M3 racermodel, som han transformerede med maling på baggrund af sit eget design. Efter syv dage med utrætteligt arbejde blev resultatet et mesterværk af Papunya-kunst. De geometriske former og mønstre fremstår abstrakte. De, der er fortrolige med australsk mytologi, genkender kænguruer, emuer, myrer og possums.

Papunya-malerier er skabt som en udsigt over landskaber. De har forskellige former, der symboliserer vand, huler, mennesker og forskellige dyr. Som resultat integrerer de samtidig religiøse myter, som stammer fra en aboriginalgeneration til en anden i tusinder af år. Disse myter repræsenterer de kulturelle rødder i denne gamle australske race, dominerer deres livsstil og tro og giver en kilde til inspiration for fremtiden.

Michael Jagamara Nelson's BMW Art Car tog sit udspring i Motorsport-divisionen i BMW Australia, der tidligere blev kørt af den berømte australske racerchauffør Frank Gardner. I 1987 vandt Tony Longhurst det australske AMSCAR-mesterskab for JPS-BMW Team i denne bil. I sæsonen 1988 blev BMW M3 drevet af "Mobil 1-holdet" og kørt af den australske mesterchauffører Peter Brock - og ved nogle lejligheder tv-kommentator Neil Crompton.

KEN DONE.

1989 BMW M3 GROUP A RACE VERSION.

Hvad har BMW Art Car nr. 7 og 8 til fælles? Begge blev oprettet ved hjælp af den samme model - en BMW M3 racerbil - og begge var prydet med australske kunstneres arbejde. Enhver, der søger visuelle ligheder, vil gøre det forgæves, da disse værker repræsenterer to vigtigste kulturer på det australske kontinent.

Som med resten af ​​hans kunst holdte Done sig ikke tilbage med sin brug af farver. De lyse farver og kraftige penselstrøg er symbolske for det moderne Australien med sine solrige strande og semitropiske landskaber. Alle disse indtryk af liv og glæde er legemliggjort af BMW Art Car 8. Karosseriet er dekoreret med en abstrakt skildring af papegøjer og papegøjefisk. Hvad symboliserer disse dyr? Done beskrev sit arbejde således:

“Both are beautiful and move a fantastic speeds. I wanted to express this with the BMW Art Car.”

Læs mere.

Ken Done | Australien

Ken Done, født i Sydney i 1940, forlod skolen kun 14 år gammel og begyndte sine kunststudier på National Art School i Sydney. Efter at have arbejdet i 20 år som en reklamegrafisk designer i Sydney, New York og London, forlod han dette erhverv for at bruge mere tid på maleri.

Siden sin første udstilling i 1980 har han hurtigt fået et ry som en førende australsk maler. I 1988 fik han til opgave at udføre det udvendige design af de australske og FN-pavilloner på EXPO.

Done ofte involveret i flere projekter samtidigt. De livlige farver og penselstrøg på hans billeder afspejler Australiens typiske ansigt, landskaber, dyreriget, strande og have. Hans værker vises på udstillinger og i museer og private gallerier over hele verden.

1989 BMW M3 Group A Race Version

  • 4-cylindret rækkemotor
  • 4 ventiler pr. cylinder
  • Dobbelt overliggende knastaksler
  • Slagvolumen: 2.332 cc
  • Effekt: 300 hk
  • Tophastighed: 281 km/t

Ken Done og hans BMW kunstbil

“I have painted parrots and parrot fish. Both are beautiful and able to move at fantastic speeds. I wanted my BMW Art Car to express the same qualities.”

Efter at have vurderet den imponerende række af værker produceret af hans berømte forgængere, betragtede Ken Done opgaven med at male en BMW racerbil som en enorm udfordring og et stort kompliment. Han sammenlignede det med at spille mod Jack Nicklaus i golf eller køre et racerløb mod Nelson Piquet. Under den kreative proces var han særlig opmærksom på, at Art Car repræsenterede en sammenkobling af kunstneriske og tekniske tankemåder.

Done havde helt klare ideer fra det allerførste øjeblik til, hvordan man kunne dekorere bilen. På den ene side var det at udtrykke noget af den fascination, som den hurtige, højtydende M3 udstrålede, og samtidigt måtte den typisk være australsk. Han besluttede derfor at male papegøjer og papegøjefisk, da han så en stærk tilknytning mellem dem og BMW M3. Resultatet er lige så tiltalende som det er originalt: Done er lykkede med at repræsentere hastighed og skønhed i sin egen umiskendeligt australske stil.

Ken Dones BMW Art Car tager udspring i Motorsport-divisionen i BMW Australia, der tidligere blev kørt af den berømte australske racerchauffør Frank Gardner. JPS-BMW Team førte i 1987 Jim Richards til sejr i det australske gruppe A mesterskab. M3 deltog kun i ét løb i 1988, hvorefter den blev trukket tilbage fra konkurrencekørsel og dedikeret til sin ultimative skæbne som et kunstværk.

MATAZO KAYAMA.

1990 BMW 535i.

Den japanske kunstner, Matazo Kayama, blev præsenteret for en sekscylindret rækkemotor, 211 hk BMW 535i, der skulle tjene som et lærred. Han baserede sit Art Car-design på et stykke udført for Tokyo National Museum of Arts. Men ved at bruge airbrushteknikker var han i stand til at producere en helt ny fortolkning af det originale tema "Sne, måne og kirsebærblomster."

Kayama brugte typiske japanske teknikker såsom Kirigane (metalcut) og Arare (folietryk). Efter Kayamas Art Car stod færdig havde kunstneren dette at sige: "Jeg blev først helt klar over klarheden i BMW's lineære design efter at have set bilen i sine nye farvede klæder."

Læs mere.

Matazo Kayama | Japan

Født i Kyoto i 1927 studerede Matazo Kayama maleri og traditionel japansk kunst, før han udstillede sine værker for første gang i 1949. Bare et år senere vandt han Research Society Prize og i 1951 New Artist Prize samt andre udmærkelser. Derefter eksperimenterede han med dyremotiver i flere år, inden han kastede sig over “byobu” -illustrationer, den kunstneriske udsmykning af specielle foldeskærme, i 1965.

Ved at introducere det moderne til traditionel kunst, hjalp Kayama med at etablere en ny udtryksform i Japan. I 1978 vandt han førstepræmien i Japans Grand Prix for kunst og afsluttede værket "Sne, måne og blomster", bestilt af National Museum of Modern Arts.

I 1984 afsluttede han to af sine mest kendte værker: et dekoreret loft i kinesisk blæk med titlen "Dragon" og en illustreret 16-sektions skærm. Begge pryder nu Koujoni-templet i Minobu-bjergene. Hans seneste værker spænder fra smykker til metalværker og indretningen af ​​Jumbo Jets, et bevis på mangfoldigheden af ​​Kayamas kreative evner.

1990 BMW 535i

  • 6-cylindret rækkemotor
  • Overliggende knastaksel
  • Slagvolumen: 3.430 cc
  • Effekt: 211 hk
  • Tophastighed: 227 km/t

Matazo Kayama og hans BMW kunstbil

"BMW's rene linjer kom tydeligst til mig, når bilen var fuldt maskeret."

Ligesom mange kunstnere fra BMW Art Car før ham så Matazo Kayama i “sin” BMW et fascinerende og udfordrende designrum. Da han blev bestilt af BMW, havde han straks ideer til designet. På den ene side ville han udtrykke sin fascination af BMW-teknologi og på den anden side fremkalde levende tilknytning til det moderne Japan.

Selvom Kayama her vendte tilbage til sit tidligere tema "Sne, måne og blomster", malede han det på en helt ny måde ved hjælp af en airbrush. Først og fremmest sprayede han fine blå skygger på dele af det sølvfarvede BMW-ydre for at fremhæve kontrasten og for at understrege bilens elegante kvalitet. Derefter fulgte klassiske, omhyggelige japanske teknikker som “Krigane” og “Arare”, hvor små stykker sølv, guld og aluminiumsfolie blev skåret ud og overført til karrosseriet.

Efter færdiggørelsen af ​​arbejdet betroede kunstneren, at en særlig vanskelighed ved det kunstneriske design var, at han næppe kunne visualisere sit arbejde som helhed på grund af dets tredimensionelle natur. Han var så meget mere tilfreds med den æstetiske effekt af sin BMW kunstbil, når den først havde fået status som et kunstværk i sig selv.

Kayama havde ikke til hensigt at hans Art Car skulle bruges til hverken race eller roadtrip, men overvejende som en kunstnerisk udstilling. Denne beslutning betød, at han var i stand til at designe bilen ved hjælp af den effektive, men sarte japanske teknik.

CÉSAR MANRIQUE.

1990 BMW 730i.

Det er en skam, at denne Art Car ikke kan ses på gaden. Verden ville meget se anderledes ud med farverige biler! Et spørgsmål, som den spanske kunstner, César Manrique sandsynligvis stillede sig selv. Han mente bestemt, at biler som hverdagsgenstande spiller en vigtig rolle i udseendet af vores omgivelser.

Ud over at være arkitekt, grafisk designer, billedhugger og landskabsdesigner var Manrique også bevaringsforkæmper. Dette inspirerede ham til at designe en Art Car, der indeholdt en harmonisk kombination af teknologi og natur. ”Derfor tænkte jeg på at designe bilen på en sådan måde, at jeg fik indtryk af at være i stand til at glide gennem luften uden nogen modstand,” forklarede han. En god idé - godt udført med rullende, fejende linjer og livlige farver, der symboliserer yndefulde bevægelser.

Læs mere.

César Manrique | Spanien

César Manrique - nogle mennesker kender ham som arkitekt, andre kender ham som billedhugger, og igen andre som designer, tredimensionel kunstner og maler. Manrique var et universelt talent, han var også en entusiastisk økolog, landskabsdesigner og miljøforkæmper, der også formåede at kombinere sin kreativitet med disse tanker.

Det tog over 40 år fra 1919, da Manrique blev født på øen Lanzarote på De Kanariske Øer, før den første offentlige udstilling af hans værker dukkede op. Gennembruddet på Venice Biennale i 1960 blev snart efterfulgt af succes i USA, herunder udstillinger i New York, hvor kunstneren boede i tre år fra og med 1965. I 1978 blev han tildelt Grand Cross for Distinguished Service af kongen af ​​Spanien.

I 1986 blev hans arbejde placeret ved siden af ​​Goya og Velazquez, der repræsenterede hans land på den spanske udstilling i Seibu Museum i Tokyo. I 1990 kom 40.000 besøgende fra hele verden for at se hans værker på Hybernu Palace i Prag. De fleste af Manriques malerier deler temaet "Geologi og vulkanisme." Ved hjælp af strålende og dæmpede toner visualiserer han lys og lava og samspillet mellem de to.

1990 BMW 730i

  • 6-cylindret rækkemotor
  • Overliggende knastaksel
  • Slagvolumen: 2.986 cc
  • Effekt: 188 hk
  • Tophastighed: 222 km/t

César Manrique og hans BMW Art Car

"Det forklarer min idé om at male denne BMW, så den ser ud som om den glider gennem rummet uden at støde på nogen form for modstand."

Cesar Manrique betragtes både fra arkitektens og kunstneres synspunkt og har en klar opfattelse af bilen, en uundværligt ting i det daglige liv, den former billedet af vores byer og påvirker i høj grad den måde, vi ser verden omkring os på.

Ved designet af Manriques BMW Art Car blev han stærkt inspireret af forskellige former for transport. Kunstneren sagde, at han havde forsøgt "at forene forestillingerne om hastighed og aerodynamik med begrebet æstetisk appel i et og samme objekt." Glødende farver og brede fejende strøg, der smelter ind i bilens omrids, indikerer ubesværet svæveflyvning og smidig bevægelse.

AR PENCK.

1991 BMW Z1.

Der er i alt 8.000 BMW Z1'er over hele verden, men kun én som denne. Den tyske kunstner AR Penck omdanne dedette køretøj til et unikt kunstværk. Denne knaldrøde Art Car er prydet med forskellige symboler og billeder, herunder kunstnerens egne legendariske figurer.

Pencks bil var også inspireret af kunstneres arbejde som Picasso og Rembrandt samt af tidligt hulemaleri og en fascination af matematik og fysik. “Kunst om kunst, kunst om teknologi; det fangede min opmærksomhed - især ideen om kunst på et 3D-element, ”sagde Penck, der kommenterede sit højteknologiske mesterværk.

Læs mere.

AR Penck | Tyskland

AR Penck blev født Ralf Winkler i Dresden i 1939. Det var her, at malerier af denne autodidaktiske kunstner blev udstillet for første gang i 1956. I den følgende periode var Penck intenst optaget af værkerne fra Picasso, Rembrandt og forhistoriske hulemalerier. Indflydelsen fra sidstnævnte førte til det første optræden af ​​hans nu berømte "stick men" i 1960. Hans interesse for matematik, cybernetik og teoretisk fysik udvidede hans visuelle sprog til "verdensbilleder".

I 1966 blev Penck nægtet medlemskab af Visual Arts Association i den tidligere tyske demokratiske republik. Dette var en del af en udvikling, der førte til hans udflytning fra DDR i 1980. Han bosatte sig i Forbundsrepublikken Tyskland, hvor hans værker allerede var udstillet siden 1969, og hvor han først havde opnået international anerkendelse.

Fra den tid kunne Pencks værker ses på over 100 individuelle udstillinger i Vesteuropa, Japan og Nordamerika. Hans arbejde optrådte i dokumenta 5, 6 og 7 udstillinger i Kassel, og han var også en af ​​de vigtigste kunstnere, der repræsenterede Forbundsrepublikken Tyskland på Venedigbiennalen i 1984. Større retrospektiver af hans arbejde blev vist i Bern i 1975, Köln i 1981 og Berlin i 1988.

1991 BMW Z1

  • 6-cylindret rækkemotor
  • Overliggende knastaksel
  • Slagvolumen: 2.494 cc
  • Effekt: 170 hk
  • Tophastighed: 225 km/t

AR Penck og hans BMW Art Car

"Jeg er interesseret i, hvordan kunst forholder sig til kunst, hvordan kunst forholder sig til teknologi - og frem for alt, hvordan kunst forholder sig til et objekt."

”Jeg er også interesseret i at udforske teknisk design,” kommenterede Penck, når han overvejede designet af BMW Z1. I det kunstneriske design til sin BMW Art Car blev maleren inspireret af et produkt, der efter hans mening var et tegn på kreativiteten hos de ingeniører og designere, der var i stand til at udvikle særlig frihed til fantasifulde udtryk i udviklingen af ​​denne bil.

Pencks værker er ikke uden udfordringer for observatøren. For at forstå hans univers og hans tegnsprog er det nødvendigt at fordybe sig i den samlede sammensætning af tegn og tal. De tilsyneladende ligetil symboler udvikles ved en lang abstraktionsproces og er faktisk cifre, der skal afkodes.

Udstillingen af Pencks “stick men” BMW Z1 begynder i München. Herfra tager ruten dem til Kassel, mødestedet for documenta 9 , og derefter videre via et antal mellemlandinger i Dresden og Mexico.

ESTHER MAHLANGU.

1991 BMW 525i.

Den 12. BMW Art Car var den første, der blev designet af en kvinde. Dette er ikke den eneste kendsgerning, der gør denne BMW 525i så speciel. Den sydafrikanske kunstner Esther Mahlangu forandrede karosseriet af bilen med de lyse farver og dekorative former, der er typiske for hendes etniske stamme Ndebele-kunst. Den gamle afrikanske kunst kunne ikke give en mere slående kontrast til sådan en high-end, højhastigheds, højteknologisk model, der er i stand til at nå 221 km/t.

Læs mere.

Esther Mahlangu | Sydafrika

Født i Middleburg-distriktet i Transvaal-provinsen i Sydafrika i 1936 lærte Esther Mahlangu traditionelt Ndebele-kunst af sin mor. En af de mange stammekunstformer, der findes i Sydafrika, det slående og øjeblikkeligt genkendelige Ndebele vægmaleri af hytter, der kun foretages af stammens kvinder, er velkendt i det land, hvor hun blev født.

Esther Mahlangu er anerkendt som en førende eksponent for denne kunstform i Sydafrika, og hun er nu permanent knyttet til Botshabelo Outdoor Museum nær hendes fødested. For nylig er hun begyndt ikke udelukkende at arbejde med vægmaleri til også at arbejde på lærred. Hun har udstillet sit arbejde i hele Sydafrika og har for nylig fået international anerkendelse, da hun blev bedt om at udstille i Paris. Esther bærer med stolthed et ansvar for at videreføre en stammekunstform med stærk intensitet, og hendes egen datter bliver uddannet til at videreføre traditionen.

1991 BMW 525i

  • 6-cylindret rækkemotor
  • 4 ventiler pr. cylinder
  • Overliggende knastaksel
  • Slagvolumen: 2.494 cc
  • Effekt: 250 hk
  • Tophastighed: 221 km/t

Esther Mahlangu og hendes BMW Art Car.

"Ndebele-kunst er naturligvis storslået i form og behøvede kun begrebet bevægelse tilføjet."

BMW 525i malet af Esther Mahlangu er en overførsel af stammetradition til et moderne højtalsteknisk udtryk. Hun fandt overgangen naturlig, men alligevel udfordrende.

“My art has evolved from the tribal tradition of decorating our homes. The patterns I have used on the BMW Art Car marry tradition to the essence of BMW.”

Efter at have øvet sig på en BMW-dør, malede Esther Mahlangu direkte på en hvid BMW og omdannede den på lidt over en uge til det afsluttede projekt.

Esther Mahlangus BMW Art Car optrådte første gang på tre udstillinger af Art Cars i Johannesburg, Durban og Cape Town i Sydafrika i slutningen af ​​1991. Derefter flyttede man bilen til Tyskland og blev efterfølgende udstillet andre steder rundt om i verden. Mahlangu's BMW forbliver et udstillet kunstværk, selvom den er komplet i enhver henseende og vil aldrig blive kørt på vejen.

SANDRO CHIA.

1992 BMW 3-serie Racing Prototype.

Den italienskfødte maler Sandro Chia fik kontrakt med at male en prototype fra BMW 3-serien. Silhuetterne og portrætterne på malingen udfordrer observatøren til at overveje at se sig selv i spejlet.

"En bil er et eftertragtet objekt i vores samfund."

Mobilitet er bestemt af stor betydning for denne kunstner, da han ofte pendler mellem sine hjem i New York, London og Toscana.

Læs mere.

Sandro Chia | Italien

Sandro Chia blev født i 1946 i Firenze og bor nu i New York, London og Toscana. I den storslåede renæssancesby, hvor han tilbragte sin barndom og ungdom, blev han fortrolig med store kunstværker på en afslappet, næsten legende måde. Historien fortæller, at det at spille fodbold der på pladser, der blev lagt ud af den store Brunelleschi, var en oplevelse, han aldrig har glemt senere i livet.

I løbet af 1970'erne opnåede Chia en fremtrædende plads med betydelige enmandsudstillinger i Rom, Torino og Köln. Et stipendium gjorde det muligt for ham at arbejde et år i Mönchengladbach. I 1982 blev hans værker vist af Guggenheim Museum i New York, på documenta 7 i Kassel og på Zeitgeist- udstillingen i Berlin.

En større udstilling, der blev afholdt i Berlin Nationalgalleri i 1992, gjorde det muligt for kunstelskere at forny deres bekendtskab med hans forfatterskab og se forskellige nye værker for første gang.

1992 BMW 3-Series Racing Prototype

  • 4-cylindret rækkemotor
  • 4 ventiler pr. cylinder
  • Slagvolumen: 2.494 cc
  • Effekt: 370 hk
  • Tophastighed: 300 km/t

Sandro Chia og hans BMW kunstbil

Sandro Chias billedsprog er en kontrast til det ofte hårde miljø i storbyen, som han gentagne gange føler sig tiltrukket af.

Som barn tegnede Chia graffiti på biler, men det må siges, at han har revideret sin holdning noget i mellemtiden:

”Bilen er en efterspurgt genstand i samfundet,” reflekterer han, “og alle øjne er rettet mod den. Folk ser nøje på biler. Den, jeg har malet her, afspejler deres blik. Som et spejl konfronterer det de mennesker, der ser på det. ”

Når han ser en overflade, kan han høre den kalde på ham "Mal mig, mal mig!" Og det er netop, hvad der skete med denne konkurrencebil, har Sandro Chia.

Når han ser på sin bil, reflekterer han “I have created an image – a world! Look at anything hard enough and it turns into a face. And a face is a focal point of life and of the world.”

DAVID HOCKNEY.

1995 BMW 850 CSi.

Den 20. april 1995 placerede den britisk fødte kunstner David Hockney sin underskrift på BMW 850CSi, der markerede færdiggørelsen af ​​den 14. BMW Art Car og flere måneders hårdt arbejde. Kunstneren havde til formål at skildre bilens allerinderste værdier. Resultatet var en bil, hvis indhold blev grundigt vist til seeren.

De mere opmærksomme vil bemærke indsugningen på motorhjelmen og konturen af ​​en chauffør på førerdøren. Hockney blev født i Bradford, England i 1937 og har været et af de mest fantastiske og indflydelsesrige medlemmer af kunstverdenen siden begyndelsen af ​​1960'erne.

Læs mere.

David Hockney | USA

Født i Bradford, England i 1937, kom David Hockney i spidsen for den internationale kunstscene i begyndelsen af ​​tresserne og har været en af ​​dens mest indflydelsesrige hovedpersoner siden da. Han studerede i Bradford og ved Royal College of Art i London, hvor han dimitterede i 1962, og blev snart kendt som en af ​​de største kunstneriske bidragsydere til "Swinging Sixties".

Hockney har boet i USA, for at være mere præcis Los Angeles Hockney skabte billeder af af solskin, svømmebassiner, palmer og klarblå himmel. Han udviklede sin egen popartstil, der blev lige så populær som Andy Warhol.

Gennem sit arbejde i Californien, London og i løbet af sine rejser koncentrer Hockney sin opmærksomhed på mennesker og deres miljø. I firserne arbejdede Hockney meget med fotografering og i teaterdesign, to helt forskellige kunstneriske udfordringer.

1995 BMW 850 CSi

  • V-12 motor
  • Slagvolumen: 5.576 cc
  • Effekt: 380 hk
  • Tophastighed: 250 km/t

David Hockney og hans BMW Art Car

“BMW gave me the model of the car and I kept looking at it and looking at it, and then, I must admit, I also looked at the other Art Cars. In the end I thought, probably it would be good to perhaps show the car so you could be looking inside it.”

Processen op til det endelige arbejde varede i flere måneder, da Hockney ikke kun beskæftigede sig med bilens ydre overflader. Han fortsatte med sin idé og gav sit arbejde en usædvanlig gennemsigtighed ved at lade indersiden af ​​bilen være synlig udadtil. Indsugningen vises på motorhjelmen, føreren er synlig gennem døren - og selvfølgelig også en gravhund.

Hockneys synspunkt, “Driving and design go hand in hand in a way. Traveling around in a car means experiencing landscapes – which is one of the reasons why I chose green as a color.”

Der kan ikke være nogen tvivl om Hockneys kærlighed til biler. Han nyder at køre, især når det fører ham gennem det kuperede landskab langs de snoede veje i Californien. Klart en person, der forstår, hvordan man lever og nyder livet.

Hockneys resume omkring hans arbejde med BMW Art Car var usædvanligt kort, og alligevel sagde det alt:

“It was lots of fun.”

”Bilen har vidunderlige konturer, og jeg fulgte dem,” siger David Hockney om BMW 850 CSi. Han indrømmer at han på en legende har "ødelagt" de ydre overflader af bilen, men han samtidigt han respekterede dens overordnede design.

JENNY HOLZER.

1999 BMW V12 LMR

"Protect me from what I want" Denne og andre provokerende beskeder er hvad beskueren ser på det ellers hvide karrosseri fra den 15. BMW A. I stedet for krom blev en let og skinnende folie brugt til bogstaverne for at undgå at øge vægten af ​​BMW V12 LMR. Den tolvcylindrede BMW med 380 hestekræfter er et ægte kunstværk og en racerbil, som det blev set med det samme ved 24-timers løbet i Le Mans, hvor kunstbilen på 380 hestekræfter blev bragt i kontakt med racerbanens asfalt, der skulle præsenteres for verdenspressen efter en særlig æresskød. Holzer var kendt for at være kritisk over for det vestlige samfund og voksede ikke desto mindre op “omgivet af biler siden jeg gik i børnehaven” som datter af en bilforhandler.

Læs mere.

Jenny Holzer | USA

Jenny Holzer, født i 1950 i Gallipolis, Ohio, er en nutidig kunstner, hvis arbejde trodser let klassificering. Siden slutningen af ​​1970'erne har hun afvist det traditionelle sprog til kunst - såsom figurbilleder, ironisk minimalisme - til fordel for ord uden billeder.

Hendes mest komplekse installationer har kombineret LED-beskeder med udskårne stentavler, bænke eller sarkofager arrangeret i et galleri eller museumsområde. Ofte har dette kun været en del af en større helhed, der kan omfatte annoncer strategisk placeret i byen og endda lokale radio- og tv-spots.

Der er sandsynligvis ingen anden kvindelig kunstner i dag, der ses så meget på internationalt niveau som Jenny Holzer. Hendes arbejde er blevet udstillet på Museum of Modern Art, Solomon R. Guggenheim Museum, Whitney Museum of American Art, Tate Gallery, Musee National d'Art Moderne Center Georges Pompidou, Guggenheim Museum Bilbao og Reichstag.

Hun blev tildelt Leone d'Oro for bedste pavillon på XLIV Bienalle di Venezia i 1990, Crystal Award fra World Economic Forum, Davos Schweiz i 1994 og et Berlin Prize Fellowship fra American Academy i Berlin for 1999/2000. I 1994 modtog hun en æresdoktorgrad i kunst fra Ohio University. Holzer bor i Hoosick, New York.

1999 BMW V12 LMR

  • 12-cylindretmotor
  • Slagvolumen: 5.990,5 cc
  • Effekt: 580 hk
  • Tophastighed: 340 km/t

Jenny Holzer og hendes BMW Art Car

“For me, there isn’t a more suitable medium than a racing car.”

Jenny Holzer har til hensigt at tale tydeligt til offentligheden som helhed - ikke kun kunstverdenen. Derfor har hun bl.a. brugt reklametavler, plakater, t-shirts, parkbænke og resultattavler på stadions til at nå bredt ud. Holzers arbejde gør op med de sædvanlige forestillinger om offentlig kunst.

BMW V12 Le Mans Roadster designet af Jenny Holzer indeholder seks korte tekster fra hendes Truisms and Survival-serier gengivet med krombogstaver og specielmaling.

Protect me from what I want
The unattainable is invariably attractive
You are so complex you don’t respond to danger
Lack of charisma can be fatal
Monomania is a prerequisite of success
What urge will save us now that sex won’t?

Selvom det overordnede farveskema er traditionelt for motorsport, var Jenny Holzer ivrig efter, at BMWs karakteristiske blå og hvide blev synlige - med krombogstaver, der reflekterer himlen om dagen og med lysabsorberende maling, der lyser blå om natten.

Jenny Holzers BMW Art Car deltog i prækvalifikationen til Le Mans i begyndelsen af ​​maj 1999 og blev præsenteret for det internationale racerpublikum.

OLAFUR ELIASSON.

2007 BMW H2R Project.

Hvordan er bilindustrien og den globale opvarmning relateret? Den danske kunstner Olafur Eliasson konfronterede en række kritiske problemer i genereringen af ​​sit Art Car-design. Karosseriet af BMW H2R, en brintdrevet bil, der blev brugt til at sætte hastighedsrekorder, mens man også forsøgte at udvikle fremadrettet miljøvenlighed, tjente som et kreativt værk. Kunstneren fjernede prototypens ydre lag og erstattede det med en kompleks hud af stålnet, skinnende metalplader og adskillige islag. Som med alt Eliassons kunst, efterlader denne også masser af plads til spekulation og diskussion.

Læs mere.

Olafur Eliasson | Danmark

Olafur Eliassons projekt omdanner et objekt med avanceret industrielt design til et kunstværk, der kritisk og poetisk reflekterer over forholdet mellem global opvarmning og bilindustrien. BMW H2R-racerbilen, et brintdrevet køretøj, blev udviklet til at opnå hastighedsrekorder, mens den forfulgte en bæredygtig fremtid baseret på brugen af ​​regenerativt brændstof. Eliasson har fjernet bilens ydre og erstattet det med en kompleks, gennemsigtig hud lavet af stålnet, reflekterende stålpaneler og mange islag.

”Eliassons transformation af H2R-bilen er en kraftig provokation til design og en påmindelse om den dybe effekt, som design kan have på vores liv,” bemærker Henry Urbach. ”Han har leveret et arbejde, der udfordrer den måde, vi forstår biler på nu, og hjælper med at pege os mod en anden fremtid. Det er et eksperiment, en social og politisk intervention som en æstetisk, og en hvis virkning sandsynligvis vil mærkes i de kommende år. Man kan næppe forestille sig et bedre sted at udstille dette arbejde end SFMOMA, beliggende i hjertet af en region, der tilegner lige lidenskab til kørsel og miljøpolitik. ”

Eliassons stål-og-is-dækkede bil fremkalder, flere associationer. For det første afspejler det kunstnerens mangeårige interesse for naturfænomener og følelsen af ​​forvridning og ærefrygt. I denne sammenhæng henleder isen også vores opmærksomhed på brint, som flydende og bliver "brændstofklar" ved temperaturer under nul, såvel som brændstoffets eneste biprodukt, nemlig vand.

"Vores bevægelse i rummet indebærer friktion. Ikke kun vindmodstand, men også sociale, fysiske og politiske friktioner," kommenterer Eliasson. ”Bevægelse har således konsekvenser for selvopfattelsen og den måde, vi omgås verden på. Man kan se på kroppen som et mobilfartøj eller et køretøj, der ændrer parametrene for tid og rum. Når man kører bil, forhandler man naturligvis også, hvordan tidsrummet er konstrueret. Det, jeg finder så interessant i forskningen om bevægelse og miljømæssig bæredygtig energi, er det faktum, at det forbedrer vores følelse af ansvar for, hvordan vi som individer navigerer i en verden defineret af flerhed og polyfoni. ”

JEFF KOONS.

2010 BMW M3 GT2.

Denne BMW M3 GT2 blev dekoreret af den amerikanske kunstner Jeff Koons. Det blev afsløret for verden i Centre Pompidou i Paris i juni 2010 - med stor anerkendelse! Medierne og kunstmagasinerne fra hele verden bar rapporter om den 17. model i Art Car-serien. Bilen bærer racing nummer 79 - en hyldest til BMW M1 karrosseridrift, præsenteret af Andy Warhol i 1979.

De stærke farver i Koons Art Car udstråler en voldsom følelse af power, bevægelse og energi. Som med Warhols M1 deltog Koons BMW også i det legendariske 24-timers løb i Le Mans. Koons ønske om at male en Art Car blev udtrykt i et interview tilbage i 2003, en stor ære for BMW, da Koons er en af ​​de mest succesrige kunstnere i verden. Selv under den økonomiske krise indhentede hans værker enorme summer.

Læs mere.

Jeff Koons | USA

Som en del af hans kreative proces samlede kunstneren billeder af racerbiler, grafik, levende farver, hastighed og eksplosioner. Det resulterende i et kunstværk af lyse farver - power, bevægelse og sprængende energi. Dens sølvinteriør sammen med det kraftfulde udvendige design giver denne Art Car et dynamisk udseende, selv når den står stille.

“These race cars are like life, they are powerful and there is a lot of energy,” said Koons. “You can participate with it, add to it and let yourself transcend with its energy. There is a lot of power under that hood and I want to let my ideas transcend with the car – it’s really to connect with that power.”

Koons var i tæt samarbejde med BMWs hold i München i flere måneder - hans dygtighed med sofistikeret BMW-teknik gjorde tilsammen at den 17. BMW Art Car var klar til Le Mans 24 timerløb.

Koons rejste flere gange frem og tilbage til Tyskland mange gange siden meddelelsen den 2. februar om, at Koons ville dekorere den 17. BMW Art Car. Kunstneren arbejdede sammen med BMWs ingeniør- og designteam for at gennemføre dybdegående undersøgelser af materialer og anvendelsesmuligheder, der skulle vise sig at være afgørende for optimering af racerbilens æstetiske og aerodynamiske egenskaber. Ved at arbejde med 3D modeller af BMW M3 GT2, kunne Koons simulere anvendelsen af ​​grafikken på bilens overflader og evaluere den fra alle vinkler.

Koons tog endda en hjelm på og sluttede sig til BMWs amerikanske Le Mans Series racerhold ved en test i Sebring, Florida, den 23. februar. Koons var i stand til at opleve M3 GT2 i under løbet for yderligere inspiration til sit design. Som Koons beskriver det, blev han vidne til "den rå ufiltrerede ydeevne" af M3 GT2 fra sædet i en historisk BMW M1 racerbil. Koons kørte også en BMW M3 Coupe på banen for at opleve og fremme den dynamiske øvelse.

Under Koons direkte vejledning og tilsyn blev hans BMW Art Car produceret i samarbejde med et team af BMW ingeniører og designere hos Schmid Design uden for München. Udfordringen med at skabe BMW Art Car var anvende et let materiale og skabe et design, der ikke ville forstyrre racerbilens aerodynamik og vægt. Timing var også et udfordring, da der kun var et to måneders vindue mellem de første designskitser og verdenspremieren i Paris. Dette er grunden til, at digital print på folie blev brugt, dækket af en belægning for at fremhæve farverne.

For at anvende hundreder af dynamiske linjer i Koons 'design på bilen blev CAD-designs oversat fra 3D til 2D. Derefter blev det omhyggeligt anvendt på hele bilen såvel som på individuelle reservedele. Koons design indeholder mange lyse konstrastfarver for at kommunikere power og æstetik. Konceptdesignet blev omdannet til hårde kanter af farve. Grafik af snavs blev tilføjet til bagsiden og bagsiden af ​​bilen for at simulere kraften i bilen. Desuden repræsenterer to grafiske ringe på bagsiden af ​​bilen supersonisk acceleration.

CAO FEI.

2017 BMW M6 GT3.

  • Kinesisk multimediekunstner Cao Fei tager BMW Art Car ind i det 21. århundrede ved at blive digital.
  •  
  • Verdenspremiere på den seneste BMW kunstbil den 31. maj på Minsheng Art Museum i Beijing.
  •  
  • BMW M6 GT3 Art Car kører ved FIA GT World Cup i Macau i november 2017.

Beijing. Fremtiden er nu. Efter bidrag fra Jeff Koons og John Baldessari er Cao Fei (f. 1978) den yngste og første kinesiske kunstner nogensinde til at skabe en BMW Art Car. Ved at anvende augmented og virtual reality adresserer den internationalt anerkendte kinesiske multimediekunstner fremtiden for mobilitet såsom autonom kørsel, luftbiler og digitalisering. I nærværelse af dr. Ian Robertson, medlem af bestyrelsen for BMW AG og hundreder af inviterede gæster, blev afsløringen af ​​BMW Art Car # 18 fejret på Minsheng Art Museum i Beijing den 31. maj.

Læs mere.

Dr Ian Robertson, medlem af bestyrelsen for BMW AG:

“We were thrilled by the decision of an independent jury of international museum directors to have nominated Cao Fei. Considered as a lucky number in China, her vehicle is the official 18th rolling sculpture of the collection. For her project, Cao Fei chose an unprecedented and immersive approach, empowering the viewer to engage with the artwork through cutting-edge technology. This is truly a BMW Art Car for the 21st century!”

Cao Fei kommenterede sin BMW Art Car:

“To me, light represents thoughts. As the speed of thoughts cannot be measured, the #18 Art Car questions the existence of the boundaries of the human mind. We are entering a new age, where the mind directly controls objects and where thoughts can be transferred, such as unmanned operations and artificial intelligence. Which attitudes and temperaments hold the key to opening the gateway to the new age?”

Cao Fei | Kina

Cao Feis arbejde er en refleksion over forandringshastigheden i Kina, tradition og fremtid. Med sit BMW Art Car-projekt dykker hun ned i en bane, der strækker sig over tusinder af år og hylder Asiens gamle åndelige visdom, da den hurtigt spreder sig ud i det tredje årtusinde. Multimediekunstnerens tilgang til BMW Art Car var på en måde, der er typisk for hendes kunstneriske praksis, og byggede et parallelt univers.

Arbejdet består af tre forskellige komponenter: en video, der fokuserer på en tidsrejse, augmented reality indeholder billeder af farverige lyspartikler, der er tilgængelige via en dedikeret app (App Store: søg på "BMW Art Car # 18") og BMW M6 GT3 racerbil i sin originale carbon black. Cao Feis holistiske brug af en ikke-reflekterende farver inkorporerer bilen i mulighederne i den digitale verden og fremhæver kulfiberstrukturen i karosseriet.

Ved brug af dette koncept skaber Cao Feis implementering af såvel videokunst som augmented reality miljø, hvor M6 GT3 er en væsentlig del.

Denne fortælling afspejler en traditionel åndelig ceremoni, der er meget almindelig i hele Asien, hvor nye genstande som biler bliver velsignet, i dette tilfælde ønsker lykke til bil og chauffør. På et bredere niveau spejler lyselementerne det, øjnene ikke kan se, og sindet ikke kan forestille sig.

Under mange besøg i hovedkvarteret arbejdede hun tæt sammen med BMW Groups ingeniører, designere og digitale specialister.

Juryen

Juryen for den 18. BMW Art Car bestod af følgende medlemmer:
  • Richard Armstrong, direktør, Solomon R. Guggenheim Museum (New York)
  • Chris Dercon, dengang direktør, Tate Modern (London)
  • Juan Gaitán, direktør, Museo Tamayo Arte Contemporáneo (Mexico City)
  • Gabriele Horn, direktør, Berlinbiennalen
  • Udo Kittelmann, direktør, Nationalgalerie Staatliche Museen zu Berlin
  • Dr. Matthias Mühling, direktør, Städtische Galerie im Lenbachhaus (München)
  • Hans-Ulrich Obrist, kunstnerisk leder, Serpentine Gallery (London)
  • Shwetal A. Patel, Kochi-Muziris Biennale (Indien)
  • Beatrix Ruf, direktør, Stedelijk Museum (Amsterdam)
  • Bisi Silva, direktør, Center for samtidskunst (Lagos)
  • Philip Tinari, direktør, Ullens Center for Contemporary Art (Beijing)
  • Adam D. Weinberg, direktør, Whitney Museum of American Art (New York)
Den internationale jury om Cao Feis BMW Art Car-projekt:

”Cao Fei spiller med mange forskellige dimensioner i sin kunstneriske praksis. I den internationale kunstverden er hun kendt for at udforske virtuelle virkeligheder og digitale platforme i sine værker, mens hun til sidst bringer sin fortælling tilbage til den analog verden. Vi er ikke overraskede over, at hun valgte et scenarie, der på den ene side var imaginært, endda fiktivt, men så på den anden side meget konkret og fysisk. ”

 

BMW M6 GT3 på racerbanen

BMW M6 GT3 har været topmodellen i BMW Motorsport kundesportlinje siden 2016. Bilen drives af en 4,4-liters V8-motor med M TwinPower Turbo Technology, der genererer 585 hk - med hele bilen, der vejer mindre end 1.300 kg.

De tekniske egenskaber ved BMW M6 GT3 er også kørekonceptet, seks-trins sekventiel racertransmission og højtydende motorsportelektronik. I 2016 startede GT-bilen flyvende og viste sig at være en race-vinder fra ordet.

Maxime Martin (BEL), Alexander Sims (GBR) og Philipp Eng (AUT) kørte BMW M6 GT3 til sejr i 24-timers løbet af Spa-Francorchamps (BEL). Derudover indsamlede private BMW-hold og chauffører mange flere sejre og titler i løbet af sæsonen med denne udfordrer.

GTLM-versionen af ​​bilen konkurrerer i IMSA WeatherTech SportsCar Championship. Sims, Bill Auberlen (USA), Augusto Farfus (BRA) og Bruno Spengler (CAN) skiftede om at køre John Baldessaris BMW M6 GTLM Art Car i løbet af 24 timer i Daytona (USA). Igen vil det være op til Farfus at køre endnu en Art Car, denne gang designet af Cao Fei, ved FIA GT World Cup i Macau (CHN).

Dimensioner
  • Længde: 4.944 mm
  • Bredde: 2.046 mm
  • Akselafstand: 2.901 mm
  • Vægt: Under 1.300 kg (uden fører, afhængigt af regler)
Motor
  • Model: Baseret på S63-produktionsmotoren og let modificeret til de specifikke krav til motorsport; med M TwinPower Turbo-teknologi
  • Type: V8
  • Kapacitet: 4.395 cc
  • Ydeevne: Op til 585 hk (afhængigt af klassificering)
  • Olieforsyning: Oliesystem baseret på "dry sump", specielt udviklet af BMW Motorsport
  • Tophastighed: 280 km/t (ca.)

Udstilling

I løbet af sommeren vises en Art Car 18 multimedieinstallation på BMW Experience Shanghai, et brand- og køreoplevelsescenter, før hendes BMW M6 GT3 skal bevise sit værd på racerbanen til FIA FT World Cup i Macau. En virtuel oplevelse af hendes BMW Art Car blev også vist på UBS Forum under Art Basel i Basel i juni 2017.

Om Cao Fei

Cao Fei blev født i 1978 i Guangzhou og er en af ​​de mest innovative unge kinesiske kunstnere, der er kommet ud på den internationale scene. I øjeblikket bor hun i Beijing, hvor blander hun, populær æstetik, referencer til surrealisme og dokumentkonventioner i sine film og installationer.

Hendes værker reflekterer over de hurtige og kaotiske ændringer, der sker i det kinesiske samfund i dag. Hun udstillede sine værker og projekter i Serpentine Gallery, Tate Modern (London), Nyt Museum, Guggenheim Museum, MoMA (New York); Palais de Tokyo og Centre Pompidou (Paris).

Cao Feis nylige projekter i 2016 inkluderer hendes første retrospektiv på MoMA PS1. Desuden modtog Cao Fei den kinesiske pris for moderne kunst (CCAA) for bedste unge kunstnerpris i 2006 og bedste kunstnerpris i 2016, Piedra de Sal Award på Cuenca Biennale i 2016.

JOHN BALDESSARI.*

2016 BMW M6 GTLM.

Ved den 19. BMW Art Car trak John Baldessari som legenden om en hel LA-kunstscene på hans berømte kunstneriske varemærker. Ved at designe bilen vendte denne amerikanske kunstner sig til kendte stilistiske enheder og skabte et ikonisk værk, der forener hans kreative praksis i de sidste halvtreds år på en unik måde. Engageret og minimalist arbejdede han med farverne rød, gul, blå og grøn og med sine monokrome prikker efterlod han også sine velkendte farverige mærker på M6 GTLM.

Baldessaris ironiske spil om racerbilens dimension som kunstgenstand er mest tydeligt i bilens på profil. Og med "FAST" som et centralt typografisk element, bringer kunstneren modigt BMW Art Car's kraft udad og gør den visuelt tilgængelig for seerne både på racerbanen og museet.

John Baldessari var i spidsen for og overvågede designet af den 19. BMW Art Car, som blev udført ved hjælp af et team af BMW-ingeniører på BMW Body & Paint Training Center West i Oxnard, Californien.

Læs mere.

Jeff Koons | USA

Som en del af hans kreative proces samlede kunstneren billeder af racerbiler, grafik, levende farver, hastighed og eksplosioner. Det resulterende i et kunstværk af lyse farver - power, bevægelse og sprængende energi. Dens sølvinteriør sammen med det kraftfulde udvendige design giver denne Art Car et dynamisk udseende, selv når den står stille.

“These race cars are like life, they are powerful and there is a lot of energy,” said Koons. “You can participate with it, add to it and let yourself transcend with its energy. There is a lot of power under that hood and I want to let my ideas transcend with the car – it’s really to connect with that power.”

Koons var i tæt samarbejde med BMWs hold i München i flere måneder - hans dygtighed med sofistikeret BMW-teknik gjorde tilsammen at den 17. BMW Art Car var klar til Le Mans 24 timerløb.

Koons rejste flere gange frem og tilbage til Tyskland mange gange siden meddelelsen den 2. februar om, at Koons ville dekorere den 17. BMW Art Car. Kunstneren arbejdede sammen med BMWs ingeniør- og designteam for at gennemføre dybdegående undersøgelser af materialer og anvendelsesmuligheder, der skulle vise sig at være afgørende for optimering af racerbilens æstetiske og aerodynamiske egenskaber. Ved at arbejde med 3D modeller af BMW M3 GT2, kunne Koons simulere anvendelsen af ​​grafikken på bilens overflader og evaluere den fra alle vinkler.

Koons tog endda en hjelm på og sluttede sig til BMWs amerikanske Le Mans Series racerhold ved en test i Sebring, Florida, den 23. februar. Koons var i stand til at opleve M3 GT2 i under løbet for yderligere inspiration til sit design. Som Koons beskriver det, blev han vidne til "den rå ufiltrerede ydeevne" af M3 GT2 fra sædet i en historisk BMW M1 racerbil. Koons kørte også en BMW M3 Coupe på banen for at opleve og fremme den dynamiske øvelse.

Under Koons direkte vejledning og tilsyn blev hans BMW Art Car produceret i samarbejde med et team af BMW ingeniører og designere hos Schmid Design uden for München. Udfordringen med at skabe BMW Art Car var anvende et let materiale og skabe et design, der ikke ville forstyrre racerbilens aerodynamik og vægt. Timing var også et udfordring, da der kun var et to måneders vindue mellem de første designskitser og verdenspremieren i Paris. Dette er grunden til, at digital print på folie blev brugt, dækket af en belægning for at fremhæve farverne.

For at anvende hundreder af dynamiske linjer i Koons 'design på bilen blev CAD-designs oversat fra 3D til 2D. Derefter blev det omhyggeligt anvendt på hele bilen såvel som på individuelle reservedele. Koons design indeholder mange lyse konstrastfarver for at kommunikere power og æstetik. Konceptdesignet blev omdannet til hårde kanter af farve. Grafik af snavs blev tilføjet til bagsiden og bagsiden af ​​bilen for at simulere kraften i bilen. Desuden repræsenterer to grafiske ringe på bagsiden af ​​bilen supersonisk acceleration.

*BMW Art Car # 19 af John Baldesarri blev faktisk afsløret inden frigivelsen af ​​Art Car # 18 af Cao Fei (det er en BMW-ting).Text

JULIE MEHRETU.

2024 BMW M HYBRID V8.

  • Historien om BMW Art Cars fortsætter. BMW annoncerede et samarbejde på Solomon R. Guggenheim Museum i New York City med den internationalt anerkendte kunstner, Julie Mehretu om at skabe den 20. BMW Art Car. Mehretu blev enstemmigt valgt af en international jury, og vil fik total kreativ frihed til at designe den næste BMW Art Car til BMW's legendariske samling af "rullende skulpturer".
  •  
  • BMW vil deltager i Mehretus BMW M Hybrid V8 Art Car i 24-timersløbet i Le Mans i juni 2024. Dette fortsætter en næsten 50-årig tradition, der ikke kun har glædet motorsportsentusiaster, men alle der interesserer sig for design, kunst, teknologi og mobilitet.

FIND JAN NYGAARD AS

Showroom og værksteder

Kgs. Lyngby
BMW & MINI Showroom

Firskovvej 33
2800 Kgs. Lyngby

København
BMW & MINI Showroom og værksted

Englandsvej 389
2770 Kastrup

Hillerød
BMW Showroom og værksted

Lodbrogsvej 5
3400 Hillerød

Værksteder

Ejby
BMW & MINI værksted

Erhvervsvej 1-7
2600 Glostrup

Ishøj
BMW & MINI værksted

Baldersbækvej 13
2635 Ishøj